– en geen “badkuip op wielen” of “patserbak” aanraden-

Nu “gewone” fietsenmerken óók bakfietsen aanbieden zie je er ook steeds meer van. Van die “patser-bakken” of “badkuipen op wielen” . Daarmee doelend op de grote hardschuim-bakken op stevige oversized aluminium frames. Over smaak valt te twisten. Wel geven we hier graag drie goede waarom wij ze niet adviseren.

Frame van aluminium t.o.v. staal

Footprint: De moderne bakfietsen in het hogere prijssegment hebben allemaal dikke aluminium frames. Het soortelijk gewicht van aluminium is lager dan van staal. Echter om er een stevig bakfiets-frame van te maken moeten de buizen veel dikker zijn worden ze vaak ook nog van binnen verstevigd. Een bakfietsframe met voldoende stevigheid weegt uiteindelijk niet minder dan een frame van staal. De carbon-footprint (CO2eq/kg) van aluminium is per kg circa 3x hoger in vergelijking met staal. Ook het productieproces van een aluminiumframe heeft een intensievere CO2 belasting. Kort samengevat is de footprint van een aluminium frame meer dan 3x groter dan een stalen bakfietsframe. Dat is alvast één goede reden om voor de Cargobikes of CargoTrikes – met stalen frames – te kiezen.

Levensduur Aluminium heeft een andere dichtheid dan staal. Staal kan enigszins meebewegen met heftige schokken en trillingen zonder sterkte te verliezen. Aluminium is veel vaster/stijver dan staal en moet schokken en trillingen absorberen waarbij op langere termijn de kans groter is dat het materiaal verzwakt of gaat scheuren. De verwachtte levensduur van een stalen frame is daardoor langer dan van een aluminium frame. Het gaat daarbij niet om de eerste pakweg 10 jaar – een eerste eigenaar heeft vaak ook nog garantie – de risico’s zitten vooral bij de occasions. En ook dáárom gaat onze voorkeur uit naar zo’n stalen Bakfiets.nl Cargobike of CargoTrike!

Prijs: De grondstofprijs van aluminium is hoger dan de prijs van staal. Daarbij is het maken van een bakfietsframe ook bewerkelijker. Een aluminiumframe zal uiteindelijk voor de consument € 500-600,- duurder zijn dan een vergelijkbaar stalen frame. Het is natuurlijk wel een mooie manier om andere te laten zien dat geld geen rol speelt. En dan is de vergelijking met “dikke patser-bakken” gemakkelijk gemaakt. Wij houden het bij simpel en functioneel en betalen liever géén cent te veel!

Kortom, de footprint van een aluminium frame is minstens 3x hoger, de levensverwachting is lager en de prijs is een stuk hoger. Voor ons drie goede redenen om Bakfiets.nl Cargobikes en CargoTrikes te blijven adviseren boven een aluminium frame van de moderne “patser-bakken”.

Bak van EPP of van hout

Duurzaamheid: EPP – het hardschuim van de kunststof bakken – is een milieuvriendelijk alternatief voor veel andere meer traditionele kunststoffen. Het kan als grondstof worden hergebruikt – uiteindelijk kan het niet op natuurlijke wijze worde afgebroken. Daarmee blijft het ten aanzien van duurzaamheid ver achter op hout, een natuurproduct dat CO2 opslaat en uiteindelijk door de natuur wordt opgenomen.

Het hout van de bakken van Bakfiets.nl is bovendien FSC-gekeurd en daarmee afkomstig van verantwoorde bosbouw. Wat ons betreft daarom een beter alternatief.

Vormgeving en beschikbaarheid: Om voldoende stevigheid te geven aan een bak is er, ten opzichte van hout, bij bakken van schuim ook weer meer materiaal nodig. Dit maakt dat de kunststof bakken – bij gelijke binnenruimte – een stuk groter zijn dan die van hout (en soms worden vergeleken met een “badkuip” ). Het productieproces van een EPP-schuimbak is technisch gecompliceerder dan montage van houten panelen, zo is er een spuitvorm nodig en zullen de bakken alleen in series kunnen worden vervaardigd. Over een langere periode (> 10 jaar) is de beschikbaarheid van een vervangende bak niet zo vanzelfsprekend als van een volledig houten bak. Wij zien een FSC-houten bak dan ook als een betere oplossing die ook op langere termijn eenvoudiger te vervangen is.

Bakfiets.nl Cargobikes: Kies voor het origineel – natuurlijk en functioneel, geen cent te veel.